"Дакар" -2018: ювілейний старт найбільш смертельного ралі в світі

4 січня 2018, 06:00
Найнебезпечніший ралі-марафон марафон забрав життя семи сотень людей і підкорявся українцями

Фото AFP, колаж segodnya.ua

6 січня стартує ювілейний 40 -й ралі – рейд " Дакар ". Найбільш екстремальна гонка планети пройде по території трьох країн: Перу, Болівії і Аргентині. Багатоденка, заснована французьким гонщиком Тьєррі Сабін ом, в 10 -й раз поспіль пройде в Південній Америці .

Напередодні ювілейного старту знаменитого ралі – рейду розповідаємо про історію створення гонки, українців на " Дакарі " і нові випробування для гонщиків.

ІДЕЯ НАРОДИЛАСЯ В ПУСТЕЛІ

Під час ралі Ніцца – Абіджан в 1977 році Сабін заблукав в Лівійській пустелі і пробув там три дні. Його врятували місцеві жителі – туареги. Небезпечна пригода надихнула Тьєррі на створення власного ралі, в якому гонщики будуть боротися не тільки один з одним, але і з природою. 26 грудня 1978 року в Парижі стартувало перше в історії ралі. Гонщики повинні були подолати 10 тисяч кілометрів, що проходять по території Франції, Алжиру, Нігеру, Малі, Верхньої Вольти і фінішувати в столиці Сенегалу Дакарі .

Реклама

Родзинкою гонки " Париж – Дакар " став контраст між сучасною Францією і африканськими селами з дерев'яними хатинами, розкиданими по пустелі, а головним призом – статуетка у вигляді туарега – рятівників Сабіна .

З 182 учасників першої гонки успішно фінішувати зуміли тільки 74, але це не зупинило екстремалів і через два роки в ралі – рейді змагалися вже три класи – мотоцикли, автомобілі і вантажівки .


Засновник ралі "Париж-Дакар" Тьєррі Сабін. Фото Wikipedia

ЗАБРАВ 71 ЖИТТЯ І СВОГО ТВОРЦЯ

З часів заснування ралі " Париж – Дакар " вважається найбільш екстремальним і найнебезпечнішим в світі. За 40-річну історію "Дакар" забрав життя 71 людини, в тому числі і свого творця Тьєррі Сабіна – Француз розбився на вертольоті в 1986 році під ча раптової піщаної бурі .

Але першою жертвою " Дакара " став не він, а французький мотоцикліст Патрік Доден. Під час дебютного ралі він вирішив на ходу зняти шолом, але в цей момент не втримав мотоцикл і впав головою на камені. Всього під час гонки загинуло 28 гонщиків, інші – глядачі або випадкові перехожі .

Реклама

ВІД ПАРИЖА ДО КАЇРА: МАРШРУТИ РАЛІ-РЕЙДУ

Перші ралі – марафони брали свій старт в Парижі, а завершувалися в Дакарі, при цьому вносилися зміни маршруту в середині багатоденки – гонка могла пройти по території Алжиру, переміститися в Туніс або загорнути в Лівію. Згодом жителі і влада столиці Франції витіснили гонку і організаторам довелося вигадувати нові маршрути .

Гонка " Париж – Дакар " стартувала і в Гранаді, і в Барселоні, і в Марселі, але неодмінно або закінчувалася в Дакарі, або заїжджала в місто. Був навіть випадок, коли маршрут ралі стартував і закінчувався в столиці Сенегалу, проходячи повністю по території Африки, а одного разу – з Парижа в Париж транзитом через Дакар. Лише в 2003 році Сенегал залишився без знаменитого ралі. Тоді гонка стартувала в Марселі, а фінішувала в Шарм – еш – Шейху .

У 2008 році гонка повинна була початися в Лісабоні, але через постійні терористичні загрози за день до старту організатори змушені були її скасувати – вперше в історії. А з наступного року ралі – марафон перебрався в Південну Америка. Як заявили тоді, на невизначений термін, але вже 10 років вона з успіхом проходить по території Аргентини, Чилі, Перу, Парагваю і Болівії в залежності від маршруту .

Реклама

КРАЩІ З КРАЩИХ І ЖІНКИ ЗА КЕРМОМ

Найтитулованіший гонщик в історії " Дакара " француз Стефан Петерансель. Йому належить рекорд перемог в ралі – рейді 13 разів, при цьому шість разів він перемагав в класі мотоцикли і сім – в класі позашляховики, очолюючи рейтинги цих дисциплін за всю історію .

Серед вантажівок немає рівних російському КАМАЗу – сім разів в загальному заліку перемагав Володимир Чагін, по дві перемоги у Фірдауса Кабірова і Едуарда Ніколаєва, а в сумі у КАМАЗа 14 перемог .

У 1988 році вперше в історії " Дакара " учасницею в ралі – марафоні прийняла жінка Ютта Кляйншмідт. Відважна німкеня нарівні з чоловіками проходила всю тяжкість знаменитої гонки спочатку на мотоциклі, а потім на автомобілі. У 2001 році вона стала першою жінкою, яка перемогла на " Дакарі ", за що отримала прізвисько " Королева пустелі " .

У 2018 році жінкою гонщиком на " Дакарі " нікого не здивуєш. Роза Ромеро Фонт, Лайа Сайнц, Міріам Пол і Габріела Новотна боротимуться за перемогу серед мотоциклістів, Суан Мартінез і Камелія Ліпароті сядуть за кермо квадроциклів, а Алісія Рейну, Крістіна Гутьєррес і Фернанда Каньо очолять екіпажі позашляховиків .


Фернанда Каньо. Фото twitter

УКРАЇНСЬКИЙ СЛІД НА "ДАКАРІ"

Україна також не залишилася осторонь від найвідомішого ралі на планеті. Шість років поспіль нашу країну в самому знаменитому ралі-рейді представляла команда Sixt Ukraine, засновником і пілотом якої був Вадим Нестерчук. Перший старт українці на "Дакарі" повинні були зробити в 2008 році, але, як ми вже писали раніше, той заїзд був скасований. Кращий результат наша команда показала в 2013 році, коли зайняла 10-е місце в категорії Т1.1 і 26-е в "абсолюті". У наступному році команда ставила завдання поліпшити результати, але під час підготовки до ралі "Шовковий шлях-2013" в Об'єднаних Арабських Еміратах 42-річний >Вадим Нестерчук трагічно загинув в пустелі від теплового удару і зневоднення організму.

Ще один український слід в історії " Дакара " залишив Вадим Притуляк на прізвисько " Хохол ". Проживши понад 20 років в Казахстані колишній спецназівець ГРУ повернувся в Україну, а в 2011 році взяв участь у знаменитому ралі, поставивши перед собою завдання – стати першим мотогонщиком з СНД, кому вдалося пройти всю дистанцію. І йому це вдалося! Пізніше Притуляк презентував власну книгу " Мій Дакар. Історія однієї гонки довжиною в життя ... ". Сьогодні на " Дакарі " українців немає .

ЩО ГОТУЄ ДАКАР-2018

Ралі – рейд -2018 складається з 14 етапів, а за перемогу боротимуться понад 341 екіпаж в п'яти різних дисциплінах – мотоцикли, квадроцикли, автомобілі, UTV ( Utility Task Vehicle – квадроцикл з автомобільною посадкою ) і вантажівки .

В сумі пілоти мотоциклів і квадроциклів подолають 8276 км, екіпажі автомобілів – 8793, а вантажівок – 8710 км .

Стартують гонщики в Лімі. У Перу їх з перших кілометрів чекають піски і дюни, величезні як в Сахарі, тому будь-яка помилка може обійтися надто дорого. Потім пілотам доведеться перетинати висохлі соляні озера і піднятися в гори. Перебравшись до Болівії учасники ралі-марафону познайомляться зі знаменитим озером Тітікака і відправляться на високогір'я. Після подолання відносно легких ділянок гонщиків знову очікують піски і величезні дюни. Аргентина зустріне гостей кам'яними долинами, каньйонами і ґрунтовими дорогами. 20 січня гонка завершиться в Перу. За 15 днів учасники "Дакара" отримають всього один день відпочинку. >

МАРШРУТ "ДАКАР"-2018

Перу:

6 січня: Ліма-Писко – 272 км – СУ1 31 км
7 січня: Піско-Піско – 267 км – СУ2 278 км
8 січня: Піско-Сан Хуан де Маркона – 295 км – СУ3 501 км
9 січня: Сан Хуан де Маркона-Сан Хуан де Маркона – 330 км – СУ4 444 км
10 січня: Сан Хуан де Маркона-Арекіпа – 770 км – СУ5 264 км

Болівія :

11 січня: Арекіпа-Ла Пас – 758 км – СУ6 313 км
12 січня: Ла Пас – день відпочинку
13 січня: Ла Пас-Уюні – 726 км – СУ7 425 км
14 січня: Уюні-Тупіса – 584 км – СУ8 498 км

Аргентина :

15 січня: Тупіса-Сальта – 754 км – СУ9 242 км
16 січня: Сальта-Белен – 795 км – СУ10 372 км
17 січня: Белен-Чілесіто – 484 км – СУ11 280 км
18 січня: Чілесіто-Сан Хуан – 722 км – СУ12 375 км
19 січня: Сан Хуан-Кордоба – 904 км – СУ13 423 км
20 січня: Кордоба-Кордоба – 284 км – СУ14 119 км