52 роки тому розбився легендарний гонщик Формули-1 Джеймс Кларк: його рекорди не побиті досі

7 квітня 2020, 18:05
Знаменитий шотландець встиг двічі виграти Формулу-1 і загинув, погодившись взяти участь в гонці, нижчій класом

Місце аварії Джеймса Кларка / Фото: Getty Images

Хто кращий гонщик в історії? Міхаель Шумахер, Айртон Сенна або Льюїс Гемілтон? Фанати можуть сперечатися вічно, але самі гонщики визнають: королем швидкості був шотландський пілот Джим Кларк. Виходець із фермерської родини провів у гонках всього дев'ять сезонів, але деякі його рекорди залишаються непобитими досі. Кларк міг ще багато років радувати вболівальників своїми перемогами, якби не фатальне 7 квітня 1968 року.

Читайте також: Краще спортивне фото лютого: гоночна машина завмерла в повітрі під час аварії

Реклама

У паузі між гонками Формули-1 знаменитий гонщик вирішив взяти участь у змаганнях класу Формула-2 1968 Deutschland Trophäe на прохання свого друга і власника команди "Лотус" Коліна Чепмена. Змагання проходили в Німеччині на трасі "Гоккенгаймринг". Напередодні нещасливої гонки пройшов дощ, що ускладнило управління болідом, але про перенесення гонки навіть не йшлося.

Місце аварії Джеймса Кларка / Фото: Getty Images

Перший інцидент трапився вже на четвертому колі, коли в аварію потрапив Волтер Габеггер, а вже на наступному колі сталася трагедія з Кларком. На крутому повороті він не впорався з керуванням і влетів у дерево, болід фактично розвалився на друзки, а сам пілот загинув миттєво. Талановитому спортсмену було всього 32 роки.

Реклама

Причини аварії так і не назвали. Спочатку розглядали версію про розірвану шину, але через багато років друг Джима Фред Гембел, який свого часу був міжнародним директором з мотоспорту компанії з виробництва шин Goodyear розповів, що всьому виною стали проблеми із задньою підвіскою боліда. На шинах були ушкодження, але вони не могли спровокувати аварію.

"Вони не були спущені, але були потертості, які вказували про те, що автомобіль понесло вбік після поломки в підвісці. Джимі мав би шанс вирулити з проколом або з дефляцією, але поломка в підвісці була набагато більш складним випадком, що не давало йому контролювати автомобіль", – говорилося у відкритому листі Гембела, опублікованому в журналі ON TRACK.


Пам'ятник на місці аварії Кларка. Фото: Wikipedia

Реклама

За свою коротку кар'єру Кларк двічі ставав чемпіоном Формули-1, перемагав у гонці "Інді 500", а також неодноразово ставав першим в інших видах гонок. Донині Кларк утримує лідерство за кількістю "Великих шоломів" (поул-позиція, перемога, найшвидше коло, лідирування в кожному колі всієї гонки) – на рахунку шотландця вісім перемог. Також він рекордсмен за відсотком кіл лідирування в сезоні (71,47%, 1963). У 2009 році The Times поставила Кларка на перше місце в списку кращих гонщиків Формули-1.

Згадаймо ще одного легендарного гонщика Формули-1 Нікі Лауду, котрий пережив аварію на іншій трасі в Німеччині:

На згадку про Нікі Лауду Відео: formula1.com