Григорій Суркіс поставив на місце Росію в питанні кримського футболу

18 вересня 2014, 16:49

Стенограма виступу віце-президента УЄФА на переговорах в Ньоні

Сьогодні в Ньоні відбулася нарада, на якому представники УЄФА, ФІФА, ФФУ та РФС обговорювали кризову ситуацію, що виникла навколо кримського футболу. Віце-президент УЄФА Григорій Суркіс дохідливо пояснив росіянам, чому не можна грати в футбол в окупованому Криму.

Реклама

Пропонуємо вашій увазі повний текст виступу Григорія Суркіса.

Шановні панове!

В контексті і напередодні сьогоднішньої зустрічі деякі російські колеги часто згадували в ЗМІ моє ім'я. Наприклад, генеральний секретар РФС нарікав на те, що я, мовляв, критикую рідну федерацію за те, що вона "діє не жорстко" і "захищається неактивно". Було навіть висловлено припущення, що "це тактика така – нас налякати", мається на увазі РФС.

Дозволю собі категорично не погодитися з такою думкою і нагадати моїм російським колегам, що з питання про кримські клуби я спочатку обрав цілком цивілізовану тактику. Наприклад, з приводу наміру РФС прийняти в свої ряди кримські команди та регіональні федерації я публічно заявив, що "не можу приховати свого здивування".

Реклама

А трохи пізніше, реагуючи на рішення виконкому РФС допустити до участі в турнірі другого російського дивізіону колективи, формально представляють Севастополь, Сімферополь і Ялту, я сказав журналістам, що "мене не просто дивує, але вже і тривожить те завзяття, з яким футбольні кола Росії ігнорують очевидні речі".

Що стосується очевидних речей... Говорячи про Статутb УЄФА і ФІФА як основи футбольної конституції, я акцентував би увагу на те, що вона порушена з боку РФС за багатьма критеріями. І в цьому зв'язку дипломатично порадив через ЗМІ панові Толстих, "як мінімум, поставити керівництво його країни до відома, що в результаті рішень РФС російський футбол опиняється під можливістю застосування санкцій".

І, нарешті, найсвіжіший приклад – на початку цього місяця в інтерв'ю одному з українських телеканалів я задався цілком логічним питанням: "Як можна прийняти клуби, які належать до території, поза юрисдикцією РФС?". Тоді ж мною відкрито було заявлено, що "Російський футбольний союз просто хитрує. І хитрістю намагається обійти ті норми статуту УЄФА і ФІФА, які чітко гарантують право асоціації України відстоювати Крим як свою територію як мінімум до ухвалення рішення ООН та іншої резолюції".

Адже, як відомо, межі юрисдикції асоціацій-членів визначають стаття 5 Статуту УЄФА, а також стаття 10 Статуту і пункт 6 "Країна" розділу "Терміни" Статуту ФІФА. Визначення Статусу Членів УЄФА і ФІФА чітко прив'язує сферу діяльності тієї чи іншої національної федерації до певної країни / державі, визнаному міжнародним співтовариством, Організацією Об'єднаних націй.

Так що ніхто нікого не збирався залякувати. Навпаки, була зроблена наполеглива спроба за допомогою толерантних роз'яснень і систематичних попереджень утримати РФС від незаконних дій. На жаль, мені це не вдалося. Тому сьогодні я маю повне моральне право зі знанням справи говорити про істинні причини виникнення конфлікту навколо кримських клубів і як віце-президент УЄФА, і як громадянин України. Країни, що є законослухняним членом європейської футбольної сім'ї, чиї права були безпідставно ущемлені.

Реклама

До речі, будь я не українським, а російським підданим, все одно б свято дотримувався правила корпоративної етики УЄФА і ніколи б не дозволив собі "підіграти" землякам в порушенні статуту організації.

Прошу звернути увагу на цю дефініцію, бо вона буде ключовою в моїх подальших міркуваннях про легітимність дій РФС відносно ФФУ в правовому полі УЄФА-ФІФА. Отже, пропоную разом пройтися по хронології подій і зробити відповідні висновки, спираючись на об'єктивні факти.

18 березня 2014-го завершилася анексія частини території суверенної держави Україна, а саме АР Крим та міста Севастополь, Російською Федерацією (шляхом підписання невизнаного міжнародним співтовариством договору про входження Республіки Крим та міста Севастополя до складу Російської Федерації на правах суб'єктів Російської Федерації).

27 березня 2014-го Генеральна асамблея Організації Об'єднаних Націй прийняла резолюцію A/RES/68/262, якою де-юре визнала Крим анексованою територією, тобто територією незаконно приєднаної з порушенням норм міжнародного права.

5 червня 2014-го Генеральний Секретар ФІФА Жером Вальке у відповідь на лист президента РФС Н. Толстих від 2 червня 2014 року з приводу ситуації навколо кримських клубів і наміри РФС афілійованих Федерацію футболу Криму, Федерацію футболу Севастополя і кілька клубів в Російський Футбольний Союз офіційно виклав позицію ФІФА, з якої випливає, що до вказаної ситуації, мабуть, повинна застосовуватися ст. 84 Статуту ФІФА та, що на цьому етапі ФІФА не може розглянути питання про схвалення вищевказаних намірів РФС.

Реклама

До слова, стаття 51 Статуту УЄФА повторює суть статті 84 Статуту ФІФА та передбачає таке:

"Ніякі об'єднання або союзи асоціацій-членів УЄФА або ліг чи клубів, афілійованих з ними, прямо або опосередковано, з іншими асоціаціями-членами УЄФА не допускаються без дозволу УЄФА. Асоціації-члени УЄФА або ліги або клуби, афілійовані з ними, не мають права проводити або організовувати матчі на території іншої асоціації-члени УЄФА без дозволу останньої".

У згаданому вище листі, зокрема, ясно містилася вказівка: "Більше того, ми настійно рекомендуємо, щоб Генеральна асамблея РФС не афілійовані відповідні асоціації та клуби до того, як буде роз'яснена правова та фактична ситуація і будуть отримані відповідні дозволи згідно ст. 84 Статуту ФІФА, за наявності необхідних умов для цього. Крім того, ми радимо Вам проінформувати УЄФА про цю ситуацію, оскільки очевидно, що це питання стосується переходу асоціацій і клубів з однієї з її асоціації в іншу".

Цей лист був публічно прокоментовано почесним Президентом РФС, який дослівно заявив, що вищестоящі "рекомендації можна враховувати, а можна і не враховувати. Поки ми приймаємо до свого складу федерації футболу Криму і Севастополя, мова не йде про клубах. А питання про клубах – це наступне питання, який, дійсно, потребують консультації з ФІФА та УЄФА".

Ні де-факто, ні де-юре РФС, безумовно, не отримував згоди ні Федерації футболу України, ні УЄФА, ні ФІФА на вступ Федерацій футболу Севастополя і АР Крим, афілійованих в ФФУ, в РФС.

Для того, щоб обійти регламентні вимоги УЄФА і ФІФА, а також права ФФУ, РФС зробив кроки по створенню видимості того, що Федерації футболу АР Крим та Севастополя є новоствореними юридичними особами, зареєстрованими державними органами РФ на території Криму і Севастополя. РФС оголосив про свої плани прийому вказаних федерацій в свій склад на Конференції в 2015 році.

Одночасно РФС стверджує, що клуби "Таврія" і "Севастополь" нібито продовжують існувати як суб'єкти ФФУ, підкреслюючи при цьому, що футболісти, тренери та інші фахівці цих клубів вільні у своєму виборі майбутньої кар'єри в РФ або України, а власники клубів можуть розпорядитися своєю власністю на свій розсуд. Про це, зокрема йдеться у листі Н.Толстого на адресу Джанні Інфантіно від 20.08.2014.

Згодом, за наявною інформацією, РФС зробив кроки по перереєстрації на території Севастополя кримських клубів під іншими назвами: ФК "Севастополь" став називатися ФК "СКЧФ", ФК "Таврія" став ФК "ТСК", а три клуби були нібито створені і нібито виявили бажання брати участь у РФС.

На тому, що кримські клуби і федерації Криму і Севастополя є новими юридичними особами, РФС зробив особливий акцент в листування з УЄФА і ФІФА. Про це йдеться у листах: Президента РФС Н.Толстого від 02.06.2014 на ім'я Генерального Секретаря УЄФА Джанні Інфантіно, від 26.06.2014 на ім'я Генерального Секретаря ФІФА Джерома Вальке та Генерального Секретаря УЄФА Джанні Інфантіно і від 20.08.2014 на ім'я Генерального Секретаря УЄФА Джанні Інфантіно.

В тренді
Тренера, який боровся за українську мову, вигнали зі "Львова"

При цьому зміна статусу клубів (втім, як і реєстрація федерацій) була явно незаконною, оскільки вони були зареєстровані державними органами іншої держави (Росії) на території суверенної держави України, по відношенню до якої державні органи РФ не мають визнаної міжнародним співтовариством юрисдикції.

До того ж ці клуби продовжували здійснювати футбольну діяльність на території України, використовуючи стадіони ФК "Таврія" і ФК "Севастополь" без згоди ФФУ.

31 липня 2014-го Бюро Виконкому РФС вирішило допустити до участі у Всеросійських змаганнях з футболу серед команд II дивізіону ПФЛ зони "Південь" спортивного сезону 2014/15 футбольні клуби ТОВ "Футбольний клуб ТСК" (Сімферополь), ВАТ "Футбольний клуб СКЧФ" (Севастополь), ТОВ "Професійний футбольний клуб "Жемчужина" (Ялта), а також не застосовувати до них окремі положення Регламенту з атестації футбольних клубів другого дивізіону, інших регламентуючих документів РФС, пов'язаних з організацією та проведенням змагань до 01.01.2015 р..

8 серпня 2014-го Виконком РФС ще раз підтвердив своє попереднє відповідне рішення шляхом затвердження складу учасників Всеукраїнських змагань з футболу Другого дивізіону ПФЛ зони "Південь" за участю кримських команд.

10 серпня 2014-го замміністра спорту РФ Юрій Нагорних заявив, що Крим може стати базою підготовки російських футболістів до ЧС-2018.

Згадані три клуба 12 серпня 2014-го зіграли в 1/256 фіналу Кубка Росії. Одночасно "ТСК" (Сімферополь) та "Перлина" (Ялта) а також клуби РФС, що взагалі не мають ніякого відношення до України, стали проводити матчі офіційних змагань під егідою РФС на території Криму і Севастополя.

Свої дії РФС став публічно пояснювати посиланнями на нібито отримані дозволу УЄФА і ФІФА, у зв'язку з виконанням деяких вказівок цих організацій. Так, почесний президент РФС в ефірі українського телеканалу заявив: "На сьогоднішній день УЄФА прийняв рішення на користь участі кримських клубів і клубів Севастополя, аргументуючи це тим, що дотримані всі ті умови, які були виставлені в листі ФІФА та УЄФА".

Насправді ж 22 серпня 2014-го Надзвичайний комітет УЄФА з надзвичайних ситуацій постановив, що будь-які футбольні матчі, зіграні кримськими клубами в рамках змагань під егідою Російського футбольного союзу (РФС), не будуть визнані УЄФА до подальших розпоряджень.

Всі вищевикладені події відбувалися на тлі постійних протестів ФФУ, адресованих РФС з приводу грубого порушення Статутів УЄФА і ФІФА, а також принципу Повага по відношенню до ФФУ як члену УЄФА і ФІФА з боку РФС.

Вищезгаданими діями РФС допустив ряд грубих порушень як регламентуючих документів УЄФА і ФІФА, так і загальних принципів, покладених в основу цих документів і діяльності цих організацій.

Крім того, що вищевказані дії РФС містять грубі порушення регламентних норм, вони призводять до руйнування структури футболу в Криму. Це відбивається як на командах, які брали участь до виникнення відповідного конфлікту в чемпіонатах України з футболу, так і на всій інфраструктурі футболу, в тому числі дитячого, юнацького тощо.

На цей момент на території АР Крим та міста Севастополя існують легітимно створені федерації футболу – колективні члени ФФУ, які в стані реалізовувати свої статутні завдання, якщо їм не будуть чинитися незаконні перешкоди.

Зрозуміло, що така поведінка РФС вимагає адекватного реагування. Я не беруся судити прямо сьогодні про те, коли, які конкретно й у якому обсязі повинні бути застосовані санкції по відношенню до РФС, на чому справедливо наполягають мої колеги з ФФУ. Це питання має бути спеціально опрацьований уповноваженими дисциплінарними органами УЄФА. У той же час я переконаний, що у керівництва Російського футбольного союзу немає іншого законного виходу з "кримського тупика", окрім як добровільне повернення в правове поле Міжнародної та Європейської футбольних асоціацій.

Тому в ситуації, що склалася, щоб зберегти своє обличчя, РФС повинен скористатися цим шансом і, змінивши популістську риторику, без будь-яких умов взяти на себе наступні зобов'язання:

- Негайно припинити вищезазначені порушення;

- Не проводити на території АР Крим та м. Севастополя ніяких дій по організації футболу, зокрема з проведення футбольних матчів, без погодження з Федерацією футболу України, причому, мова йде навіть про такі товариських зустрічах, які відбулися нещодавно між збірними Керчі, Сімферополя та командою з Косово;

- Переглянути рішення про допуск клубів, створених на зазначених територіях, що відносяться до території іншої країни / держави, до складу РФС;

- Не допускати участі зазначених клубів у змаганнях, що проводяться під егідою РФС;

- Не допускати прийняття до складу РФС асоціацій (федерацій чи інших колективних членів), діяльність яких поширюється на територію АР Крим та міста Севастополя;

- Публічно спростувати неправдиву інформацію про нібито отриманому дозволі УЄФА і ФІФА на вчинення вищезазначених протиправних (суперечать статутам) дій – таких, як афільованість / прийняття клубів, створених на території іншої країни / держави в РФС.

Я повторюся, що всі ці вимоги випливають з положень і норм статутів УЄФА і ФІФА, які є обов'язковими для виконання всіма без винятку членами цих організацій.

Тільки при дотриманні такої логіки своїх подальших кроків у вирішенні кримського питання РФС може розраховувати на те, що в Ньоні і Цюріху вважатимуть цей інцидент вичерпаним. Сподіваюся, що наші російські колеги зрозуміють неспроможність своїх претензій і відмовляться від авантюрних планів на благо розвитку футболу на території українського Криму.

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися

Реклама

Читайте Segodnya.ua у Google News

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Загрузка...
загрузка...
Хочеш бути в курсі останніх подій?
Підпишись на повідомлення. Показуємо тільки термінові і важливі новини.
Хочу бути в курсі
Я ще подумаю
Будь ласка, зніміть блокування повідомлень в браузері!

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти