Як радянський літак поховав під собою збірну США, а винними виявилися поляки

16 квітня, 21:28

Олександр Трикіша Олександр Трикіша

Американські боксери загинули в жахливій авіакатастрофі в Варшаві. Спершу провину за трагедію переклали на виробника. Лише через 30 років стала відома правда

У березні 1980 року в рамках підготовки до московської Олімпіади збірна США з боксу вирушила до Польщі на міжнародний турнір, але виступити у Варшаві їм не судилося – під час заходу на посадку рейс Польських авіаліній (LOT) LO 007 розбився. Хто ж виявився винуватим у трагедії?

Реклама

Читайте також: Літак був скріплений скотчем, а пілоту заборонено літати: авіакатастрофа забрала життя 15 футболістів

Крім затримки в аеропорту імені Джона Кеннеді через негоду, ніяких ексцесів під час польоту Іл-62, названого в честь Миколи Коперника, не відбулося. Поки не настав час приземлитися в Польщі... За хвилину до планової посадки екіпаж повідомив про проблему з шасі. Особливого подиву у льотчиків це не викликало – це був частий дефект радянських літаків. Поки літак пішов на друге коло, диспетчер із вишки повинен був перевірити в бінокль наявність або відсутність шасі, але замість цього він побачив стовп диму і вогню. Літак впав за 950 метрів до початку злітно-посадкової смуги.

Реклама

Екіпажу вдалося уникнути зіткнення з колонією для неповнолітніх, незважаючи на те, що літак вже був некерованим. Прибулі на місце аварії рятувальники згадували, що деякі пасажири настільки вчепилися в крісла, що м'язи та сухожилля їхніх рук були розірвані в момент зіткнення.

Чорні ящики "Коперника" були швидко виявлені, але допомогти в розслідуванні катастрофи вони не могли. З'ясувалося, що самописець польотних даних мав дефект і не зберіг всю необхідну інформацію.

Причиною катастрофи назвали руйнування валу одного з двигунів і викликане цим руйнування диска турбіни, при цьому уламки вивели з ладу ще два двигуни і позбавили екіпаж можливості керувати літаком. Польська сторона стверджувала, що причиною стали дефекти в конструкції літака, писав n744pm.

Проте, незабаром розслідування заморозили, а через рік слідство було офіційно припинено прокуратурою з позначкою "злочин не виявлено".

Реклама

У той час громадськість була впевнена, що причиною катастрофи став брак радянського літака, тому урядова комісія склала звіт, в якому говорилося, що вина повністю лежить на боці виробника. Звіт був відправлений в конструкторське бюро Ільюшина, яке люто відкидало свою провину, але це тільки додало достовірності цій замітці в очах всіх поляків.

В тренді
Усі результати 25-го туру чемпіонату України з футболу
"Шахтар" - "Минай", Алан Патрік и Нурієв

Лише через 30 років, в 2010 році, коли документи про катастрофу з позначкою "цілком таємно" були відправлені до Інституту національної пам'яті, стала відома правда: катастрофа була викликана роботою двигунів із перевищенням терміну їхньої служби і відправкою в рейс літаків, які вийшли з ладу, написав newsweek.pl.

В кінці 70-х років через економічну кризу Міністерство зв'язку вимагало від LOT економити, тому стандартам безпеки приділялася дедалі менше уваги. Було вирішено заощадити на ремонті двигунів, хоча пілоти і механіки дуже на них скаржилися.

Читайте також: Моторошні авіакатастрофи в спорті: від людоїдства в Уругваї до випадку над небом України

Реклама

Згідно з документацією, строк служби двигуна становить п'ять тисяч годин. Але в Польщі провели випробування і поправили в СРСР звіт, де стверджували, що двигуни "ІЛів" без ремонту витримають 8600 льотних годин. У відповідь радянські конструктори написали, що беруть на себе відповідальність тільки за 5000 льотних годин.

Поляки почали додавати до трьох нових двигунів один із перевищеним допустимим пробігом, який називали "лідер". Така практика призвела до того, що незабаром у LOT не було достатньої кількості повністю працюючих двигунів. Після трагедії з рейсом LO 007, що викликав бойкот пілотів, від "лідерів" вирішили відмовитися.

До речі, в 1987 році трапилася ще одна авіакатастрофа за участю Іл-62, в результаті якої загинуло 183 людини. Знову причиною аварії були визнані конструктивні недоробки, але цього разу СРСР знехотя визнав свою провину, а Польща через кілька років повністю відмовилася від "Ілів" і перейшла на Boeing 767.

14 березня 1980 року 14 боксерів і 8 співробітників збірної США по боксу загинули в авіакатастрофі Іл-62 в Варшаві. Всього трагедія забрала життя 87 людей, що перебували на борту – 77 пасажирів і 10 членів екіпажу.

Аварія серйозно надломила американський бокс, фактично знищивши команду, яка планувала взяти участь в Олімпійських іграх в Москві. На той момент ще не було відомо, що американці будуть бойкотувати Ігри на знак протесту проти радянської інтервенції в Афганістані. Чотири роки по тому на тренувальній базі олімпійської збірної США була встановлена ​​статуя, присвячена загиблій в Варшаві збірній США з боксу, повідомляв theolympians.co.

Всі подробиці в спецтемі Спортивні історії

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися

Реклама

Читайте Segodnya.ua у Google News

Реклама

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти